Vzorec na „TO SE MI LÍBÍ“ ve službě Facebook

Dneska se budu věnovat tématu, které bude určitě zajímat každého, kdo chodí na Facebook a ještě více ty, co jsou na něm docela i závislí. Patříš mezi ně? Nebo na Facebook chodíš sem tam? I tak se vsadím, že na něm trávíš spoustu času a určitě sis na svůj profil vložil ne jednu fotku. A chceš vědět, s jakou fotkou určitě zaboduješ a získáš nejvíce „Like“?

Vědci na to kápli

Nikon COOLPIX a výzkumníci z University of California v Berkeley provedli vědeckou studii, jejímž výsledkem je vzorec na dokonalé fotografie v sociální síti Facebook. Společně zjistili, že nejvíce „To se mi líbí“ nebo-li také „Like“ získávají fotografie, na kterých jsou kupodivu krajinky, jídlo nebo nějaká roztomilá zvířátka. Nikoli tedy tvá suprová profilovka nebo sdělení skrze fotku, jak ti to jde na snowboardu.

Jak studie probíhala?

500 osob z celé Evropy hodnotilo 35 snímků. Na fotkách byly různé objetky, různá byla i kvalita, jež se nejčastěji na Facebooku objevují, např. lidé, krajiny, svatby, narozky, zvířata, jídlo. Z toho vyplynulo, že portréty, fotky skupinek nebo nějaké události jsou nejméně zajímavé, neboť získaly nejméně kladných reakcí. Na základě tohoto průzkumu pak vědci vytvořili vzorec, aneb, jakou fotku na tvou zeď vložit, abys zaznamenal co nejvíce kladných reakcí a Like?

Onem vzorec je velice zajímavý, tak si ho představme:

K + Z + (I + V + M)
SE (správná expozice) – R (rozmazání)

Je mi jasné, že z nic neříkajících písmenek asi horko těžko něco vyčteš. Tak tedy, čti dále. Ideálně bude, když se pokusíš na snímku zachytit krajinku (K) nebo zvíře (Z), přitom bys však měl zvážit, zda chceš vzbudit inspiraci (I), působit vtipně (V) nebo mile (M). Dále je však důležité zachytit správně světlo, a to tím nejvíce možných realistickým způsobem. To znamená použít správnou expozici (SE) a vyhnout se rozmazání (R).

Nejvíce TO SE MI LÍBÍ získáš u fotek tohoto typu:

Co z toho vyplývá?

„Na základě naší studie se dá říci, že jde zejména o emoce a kvalitu,“ říká Dr. Paul Piff, který vedl výzkumný tým. „Když jsme se účastníků studie ptali, které fotografie by se jim líbily na Facebooku, také jsme zjišťovali, jaké pocity mají z daného snímku. Nejsilnější vazbu k počtu označení „To se mi líbí“ mají fotografie, které působí na diváka inspirativně. Díky tomu byly zvýhodněny krajiny nad portréty, které spíš vzbuzují pocit štěstí než inspirace. Také platí, že nízká kvalita obrazu může zabránit ve vzbuzení emocí. Pokud lidé vidí efekt červených očí, nedostatečně nasvícenou scénu nebo rozmazané obličeje, významně klesá šance, že je snímek osloví.“

Výzkum byl prováděn prostřednictvím fotoaparátu Nikon COOLPIX S800c, který kombinuje vysoký fotografický výkon s možnostmi připojení chytrého zařízení s platformou Android™. Disponuje Zoomem s 10× optickým přiblížením, obrazovým snímačem CMOS s technologií přímého osvětlení fotodiod a rozlišením 16mil. pixelů. Dále nechybí funkce zabraňující rozmazání a díky tomu lze okamžitě odesílat fotky či videa na internet pomocí sítě Wi-Fi a různých aplikací dostupných ve službě Google Play™.

Produktový manažer pro spotřebitelské produkty společnosti Nikon Europe, Nicolas Gillet, říká: „Tento výzkum ukázal, že vaše fotografie může zachycovat skutečně jedinečný okamžik, ale pokud nezachytí správným způsobem světlo nebo je příliš rozmazaná, nemusí při sdílení on-line přitáhnout pozornost, kterou si zasluhuje. Díky fotoaparátu COOLPIX S800c se už nemusíte rozhodovat mezi kvalitou obrazu a možností okamžitého odeslání snímku on-line.“

Tak a teď už víš, co musíš udělat, aby fotky, které hodíš na zeď byly co nejvíce atraktivní pro tvé přátele a přátele přátel. Mně osobně výsledky výzkumu překvapily, neboť z mého pohledu nepovažuji krajinky za něco inspirativního a zajímavého. Když se to tak veme, takové fotky vlasně ani nefotím. Takže teď už taky vím, proč fotky na mém profilu nemaj tolik „Like“. Nemám tam totiž ani jednu fotku, která by odpovídala uvedenému vzorci.