Na Ženevském autosalonu 2013 představila společnost Akka a MBtech inženýři elektrický koncepční vůz, který autonomně jede a parkuje. Jedná se o nový koncept pro budoucnost městské mobility, který nese název „Link & Go“. S nulovými emisemi, jezdi a parkuje čistě elektrický koncepční vůz autonomně, komunikuje s řidičem nebo cestujícím a životním prostředím, a vyzývá k jízdě prostřednictvím sociálních sítí a sdílení.
Žádné další hledání parkovacího místa
Inteligentní auto budoucnosti vysadí cestující před restaurací či kdekoli si přeje cestující dojet a samo a nezávisle dojede na nejbližší volné parkovací místo, kde se zaparkuje. Mezitím se automaticky nabije na elektrické nabíjecí stanici a po stisknutí tlačítka přes smartphone aplikaci, vyzvedne své cestující opět v místě, kde je vysadil.
Vize budoucnosti?
Možná se ti zdá, že toto dnes není možné, ale ano, díky inženýrům skupiny Akka. Prostřednictvím tvaru koncepčního vozu „Link & Go“ dávají AKKA a německá dceřiná společnost MBtech na autosalonu v Ženevě nahlédnout do inovací pro budoucnost městské mobility. Přitom spojují technologie z různých odvětví, jako je letectví, automobilový průmysl a železniční doprava. Výsledkem je čistě elektricky poháněný koncept vozidla, které může být provozováno autonomně nebo ručně ovládáno řidičem. Jedním z hlavních cílů projektu bylo sblížit vozidlo a řidiče.
Městská mobilita: inteligentně a s nízkými emisemi
Link & Go“ od designu přes koncept pohonu a celého vozidla až po komunikaci řidiče s autem, ztělesňuje radikálně nový koncept mobility. Vozidlo spojuje výhody veřejné dopravy – snadné parkování, používání doby potřené pro přepravu k jiným činnostem, nízké emise – z pohodlí individuální mobility – auto neustále před domovními dveřmi, pohodlná sedadla, individuální funkce pro komfort a zábavu. Prostřednictvím sociální sítě může být nalezeno, na principu centrály spolujezdců, více cestujících s podobným cílem (car pooling), nebo naopak volná, společně využitelná vozidla (Car Sharing).
Modulární interiér pro maximální komfort
Důraz je kladen na uživatelsky přátelskou dopravu, řidič se stane cestujícím. To se odráží také v designu: Sedadlo řidiče lze otáčet a volant se dá snížit. Tím se přemění prostor na pohodlný salonek. Cestující mají možnost z každého místa ovládat komfortní funkce (multimédia, propojení přes sociální média, atd.).
Vůz bez řidiče je možný díky velkému počtu technologií
Pro autonomní režim zkombinovali a vyvinuli inženýři několik technologií, díky kterým je vozidlo schopné svou svoji cestu a směr plánovat, řídit a (v manuálním režimu) se naučit. K těmto technologiím patří senzory LIDAR (Light Detection And Ranging) pro rozpoznání okolí, SLAM (Simultaneous Localization Acquisition and Mapping) a GPS pro lokalizaci, stejně jako senzory pro detekci překážek.
Díky novému konceptu pohonu a podvozku je městský vůz dobře ovladatelný
S cílem umožnit maximální flexibilitu zejména pro manévrování v těsných městských prostorech, vyvinuli vědci inovativní koncept pohonu a podvozku. Skládá se ze dvou nezávisle řízených elektrických motorů o výkonu 28kW, ležících na osách. Ve spojení se samostatně vyvinutým modulem Suspension Direction – kombinovaným modulem pro tlumení, odpružení a řízení – se vozidlo může otočit na místě a po boku zajet do těsných parkovacích míst. 400V litiovo-iontová baterie umožňuje 200 km dojezd.
Podívej se případně na video: