Začátek listopadu je tradičně spojen s výměnoou pneumatik. Existuje na to nyní zákon, který ukládá povinnost používat zimní pneumatiky až do konce března, v případě, že je na pozemních komunikacích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Stejně tak i tehdy, kdy lze předpokládat změnu počasí v době, kdy s vozem vyjedeš do provozu. Mnoho pojmů, jež jsou v zákoně uvedeny, stále vyvolává u některých řidičů pochybnosti. Je však třeba zdůraznit, že pouze sníh a náledí nejsou jedinými důvody, proč bys měl pneumatiky vyměnit.
Jak tomu bylo loni?
Pan Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři nám prozradil: Podle zkušeností z loňského roku, kdy svůj vůz opatřilo zimními pneumatikami pouze 55 procent řidičů, lze i letos očekávat, že povinnost vyměnit letní pneumatiky za zimní nedodrží zhruba polovina řidičů. Ti riskují nejen pokuty a problémy s pojistným plněním u pojišťoven ale i vyšší riziko dopravní nehody.“ Jak se k výměně stavíš ty?
Jak se k tomu staví řidiči a co bys měl dělat?
Řidiči si stále tato rizika neuvědomují a nerespektují zákon. Nehledě na to, že se neřídí ani zhoršenými klimatickými podmínkami. Již při teplotách kolem 7 °C se doporučuje přezout na zimní pneu. Pneumatiky, které jsou vytvořeny z letní směsi, nejsou pro tak nízké teploty vhodné, ani určené. Začínají tuhnout a ztrácejí potřebné a důležité jízdní vlastnosti. Významným faktem zůstáví, že se na letních pneu při nízkých teplotách značně prodlužuje brzdná dráha automobilu. A to nejen o pár centimetrů, ale může to být i o několik desítek metrů. Jestliže nebudeš mít již v této době na svém autě zimní pneumatiky a dojde k prudké změně počasí, je nejen ve tvém zájmu, ale zejména z důvodu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií, nejlepší s vozem nejezdit.
Novela zákona o silničním provozu má stále nedostatky
Novela zákona o silničním provozu, která vzešla v platnost v loňském roce 2012, pořád trpí několika nedostatky. Podle Jiřího Hartmana není řadu pojmů vysvětlena natolik, aby jej řidiči dostatečně pochopili, co si pod nimi mají představit. Není kupříkladu přesně definován pojen souvislé vrstvy sněhu. Podmínkou pro povinnost mít zimní pneu jsou také předpokládané povětrností podmínky. Zákonodárci však nevyužili možnosti, aby tento neurčitý právní pojem zpřesnili.
Co ti hrozí, když nepřezuješ?
Není pochyb o tom, že pohybovat se za zhoršných podmínek na letních pneumatikách, není vůbec bezpečené. Jenže v případě, že počasí vyžaduje použití zimních pneumatik a ty tuto povinnost nedodržíš, hrozí ti pokuta od 1 500 Kč do 2 500 Kč. A není zcela zbytečné vyhodit takovou sumu jen kvůli nerozvážnosti? Za tento přestupek se ti sice body z bodového systému neodečtu, nicméně může být významnou sankcí pro každého řidiče krácení pojistného. „Pokud řidič povinnost výměny pneumatik poruší, může dojít ke krácení pojistného ze strany pojišťoven, neboť se jedná o porušení důležité povinnosti ze strany řidiče,“ upozornil Jiří Hartmann.
Jaké pneumatiky jsou bezpečné?
Na závěr ti poradíme, jaké pneumatiky jsou bezpečné. Časopis dTest otestoval 32 sad zimních pneumatik o rozměrech 185/60 R15 a 225/45 R17 v náročných podmínkách horského terénu. Z testování vyplynulo, že v obou kategoriích si celkově nejlépe stály pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850, které získali nejlepší hodnocení. Na druhém místě se umístila sada Dunlop Winterresponse 2 (mezi většími pneumatikami) a Bridgestone Blizzak LM-32 S (mezi menšími).
V testu se našly i takové pneumatiky, o jejichž bezpečnosti lze přinejmenším pochybovat. V žádném případě odborníci nedoporučují sedmnáctipalcové pneumatiky Sailun Ice Blazer WSL-2. Ty si vedly tak, že měly nejhorší přilnavost na mokrém povrchu. Při zkouškách zcela propadly. I mezi patnáctipalcovými modely některé pneumatiky zklamaly. Konkrétně se jedná o pneumatiky Marangoni 4 Winter E+. Ty se rozhodně nemohou pyšnit nejdelší brzdnou dráhou. Na mokrém povrchu mají zcela nevyhovují jízdní vlastnosti.