Jak na efektivní práci z domu?

Umožňuje vám zaměstnavatel práci z domu? Pokud ano zbystřete! Ne každé místo u jídelního stolu nebo na gauči je totiž pro práci a především koncentraci ideální. Máme pro vás tipy na zařízení ideálního místa pro domácí praci – home office. 

Home office – trend moderní doby

Argumentů pro povolení home offices je hned několik – z pohledu zaměstnavatele tím snižujete náklady na kancelářský prostor. Z pohledu zaměstnance jde především o úsporu času – odpadá často zdlouhavé dojíždění do práce.

Práce z domu navíc v mnoha případech umožní řadě z nás intenzivní koncentraci, která díky povaze práce a nutnosti být v kanceláři neustále k dispozici, není běžně možná. Chce to však disciplínu a vhodný pracovní prostor.

Máte na práci z domu povahu?

Abyste vůbec mohli o home office přemýšlet, musíte vědět, zdali takový způsob práce zvládnete. Na první pohled tak banální věc, jako práce z domu totiž může rapidně snížit vaši produktivitu a nakonec se může stát přítěží. Sami si zvažte zdali je pro způsob vaší práce home office vhodný a zda-li vyhovuje vašim potřebám, které v kanceláři nedokážete uspokojit.

Jste home offficu hodni? Pokud ano, přistupme k dalšímu důležitému kroku. Tím je pracovní místo. Jeho výběr a uspořádání. Máte-li doma nevyužitou místnost, máte téměř vyhráno. Takových šťastlivců ale moc není. Mnohem častěji lidé hledají vhodné místo pro práci v koutku některého z již využívaných pokojů.

Co ovlivní vaši efektivitu

Kde najdete své nové pracovní útočiště? Bude to kuchyň, obývací pokoj nebo ložnice? Odborníci radí, abyste se při takovém přemýšlení vyhnuli právě ložnici. Ta má sloužit spánku, odpočinku a rozhodně byste si ji neměli spojovat s pracovními povinnostmi. Ať už ale zvolíte jakékoliv jiné místo, vždy se snažte svůj “koutek” oddělit od zbytku místnosti. Díky závěsu, zástěně, paravanu či skříni budete mic nerušeně pracovat, zatímco zbytek rodiny vesele skotačí po pohovce.

Pracovní prostor oddělte

Nejsnáze pracovní prostor oddělíte nábytkem. Ideální je v takových případech regál nebo posuvná stěna. Ani v jednom případě zástěna nezabere mnoho místa a při šikovném výběru do ní navíc schováte celou řadu pracovních potřeb. Ať už půjde o tiskárnu, šanony se smlouvami nebo drobný nepořádek schovaný do papírových krabic.

Nekažte si oči, když nemusíte

Obývak nebo kuchyň – všude najdete jedno hlavní centrální světlo ve středu místnosti a k němu několik doplňkových bodových světel či lamp. Domácí pracanti často chybně spoléhají na světlo, které před přestavbou v místnosti mají a neuvědomují si, že pro práci budou potřebovat zcela jiné světlo než pro čtení nebo dívání na televizi.

Dobře zvažte, kam zdroj světla pro práci umístíte a jakou bude mít barvu. Nejvíce vhodné jsou stolní lampy se žlutým světlem, které nekazí oči a můžete s nimi po pracovní desce pohybovat dle potřeby. Máte-li možnost svůj pracovní koutek umístit k oknu, je to skvělá zpráva! I tak si ale na své úkoly posviťte pomocí dobré stolní lampy.

Dopřejte svým zádům pohodí

Ať už si svůj pracovní stůl umístíte kamkoliv, mějte pro sebe dostatek místa. Nejen na stole, ale i před ním. Řeč je o dostatečném prostoru pro sezení. Jen díky němu si totiž budete moci pořídit kvalitní pracovní židli, která splní všechny vaše nároky. A že jich může být! Tvarování sedáku, umístění sedáku vůči opěradlu, výška a poloha loketní opěrky, poloha opěrky hlavy a mnohé další.

Množství možností a variant židlí je přesně ten důvod, proč byste ji neměli kupovat přes internet. Nákup pracovní židle se rozhodně vyplatí osobně, ve specializovaných obchodech, kde si veškeré modely můžete bez výčitek mnohokrát vyzkoušet.

Naopak stůl přes internet klidně pořiďte. Změřte si, jak velký potřebujete, sepište si, co od něj očekáváte a objednávejte – nabídka i cenové rozpětí jsou skutečně široké.

Kde snadno ušetříte?

Se zařizováním domácí kanceláře se neodmyslitelně pojí náklady na pořízení kancelářského vybavení a málokdo má neomezený rozpočet. Proto si určete, kde šetřit nechcete (například počítač nebo židle) a kde naopak peníze v kapse pozdržíte.

Třeba nábytek – ten rozhodně nemusíte kupovat nový. Víte kolik nábytku vyřazují velké i malé firmy a nabízejí jej k odkupu za symbolické částky? Nákup takového nábytku navíc není žádná ostuda – recyklace je přece v kurzu.

Při troše vůle ušetříte i na samotném provozu domácí kanceláře. Hezkým příkladem je tisk. Bez něj se při práci neobejdete. Než koupíte tiskárnu, dobře si promyslete jestli se vám bude hodit laserová (na tonery) nebo inkoustová tiskárna na cartridge a nebo zdali sáhnete rovnou po multifunkčním zařízení. Pokud plánujete kromě tisku i skenovat a kopírovat, multifunkční mašinka je rozhodně na místě.

Podívejte se před nákupem, zdali do vámi zvolené tiskarny existují kompatibilní náplně, nebo zdali budete odkázáni výhradně na originální tonery. V současné době totiž neoriginální náplně mají stejnou nebo podobnou výtěžnost jako originály, ale jsou stále výrazně levnější.

Základní přehled o tom, co vás čeká máte, nyní tedy směle do zařizování!